Familj

Dödsfall i familjen

När någon i familjen dör kan det kännas som att hela livet förändras. Det kan vara en förälder, ett syskon, en mor- eller farförälder, en bonusförälder eller någon annan som varit viktig för dig.

Sorg kan kännas på många sätt. Du kanske blir ledsen, arg, tom, chockad, förvirrad eller inte känner så mycket alls. Det finns inget rätt sätt att sörja på.

Du ska inte behöva bära sorgen ensam. Om någon i din familj har dött, eller om du är rädd att någon ska dö, har du rätt att få stöd och prata med någon om hur du har det.


Sorg kan kännas på olika sätt

Att sakna någon

När någon dör kan saknaden komma direkt eller växa fram med tiden. Du kanske saknar personens röst, närvaro, rutiner eller sådant ni brukade göra tillsammans.

Att känna många saker

Sorg kan vara ledsenhet, ilska, tomhet, skuld, lättnad eller förvirring. Du får känna flera saker samtidigt, och du behöver inte sörja på ett visst sätt.

Att behöva stöd

Du ska inte behöva förstå eller klara sorgen själv. Det kan hjälpa att prata med någon som lyssnar och tar dina känslor på allvar.



När någon i familjen dör

När någon i familjen dör kan vardagen kännas annorlunda på många sätt. Det kan bli tystare hemma, tommare vid matbordet eller svårt att förstå att personen inte kommer tillbaka.

Ibland kommer sorgen direkt. Ibland känns allt overkligt, som att du inte riktigt förstår vad som har hänt. Du kanske gråter mycket, blir arg, får svårt att sova eller känner dig helt tom.
Det kan också vara så att du inte reagerar som andra förväntar sig. Kanske skrattar du ibland, tänker på annat eller känner dig nästan som vanligt.

Det betyder inte att du inte bryr dig.
Sorg kan komma i vågor. Den kan kännas stark vissa dagar och mindre tydlig andra dagar.

Du får sörja på ditt sätt och i din takt.


Blandade känslor

När någon dör kan många olika känslor komma samtidigt. Du kan känna sorg, ilska, saknad, skuld, lättnad, förvirring eller oro för hur livet ska bli nu.

Om personen som dog var sjuk, mådde dåligt eller gjorde dig illa kan sorgen bli extra komplicerad. Du kanske saknar personen och samtidigt är arg. Du kanske känner lättnad och får dåligt samvete för det.

Det finns inga känslor som är förbjudna i sorg. Dina känslor betyder inte att du är en dålig person, och de säger inte allt om relationen du hade till den som dog.
Det kan hjälpa att prata med någon som inte dömer, utan låter allt det svåra få finnas.

Du får känna flera saker samtidigt.


När andra sörjer också

När någon i familjen dör kan flera personer runt dig sörja samtidigt. Vuxna kanske gråter, blir tysta, stressade eller inte orkar vara som vanligt. Det kan göra att du känner dig ensam med din egen sorg.

Du kanske försöker vara stark för andra, trösta någon eller inte visa hur du mår för att inte göra någon mer ledsen. Men du ska inte behöva bära de vuxnas sorg också.
Det är viktigt att det finns någon som lyssnar på dig. Det kan vara en vuxen i familjen, en släkting, elevhälsan, ungdomsmottagningen eller någon hos Maana.
Du har rätt att få stöd även om andra också har det svårt.

Din sorg är också viktig.


När sorgen förändras

Sorg kan förändras med tiden. I början kanske den känns överallt. Senare kan den komma tillbaka vid särskilda dagar, platser, låtar, dofter, högtider eller när något påminner dig om personen.

Det betyder inte att du har börjat om från början. Det betyder att saknaden fortfarande finns, och att relationen till personen fortsätter att vara en del av dig.
Du kan också märka att du förändras. Kanske blir du mer trött, känslig, arg eller frånvarande. Kanske får du svårt att koncentrera dig i skolan eller känner att andra inte förstår.

Det är okej att sorgen tar tid. Du behöver inte vara “klar” efter en viss period.
Sorg försvinner inte alltid, men den kan förändras.


När du behöver prata

Om någon i din familj har dött kan det hjälpa att prata med någon. Du behöver inte veta exakt vad du känner eller kunna förklara allt perfekt.

Det kan handla om saknad, tomhet, ilska, skuld, oro eller att du inte känner något alls. Det kan också handla om att du känner dig ensam eftersom andra runt dig sörjer på andra sätt.
Du kan prata med en vuxen du litar på, elevhälsan, ungdomsmottagningen, vården eller någon hos Maana. Du får berätta i din egen takt.

Om sorgen gör att du inte orkar leva, eller om du är rädd att du kan skada dig själv, ska du söka hjälp direkt. Ring 112 om det är akut.
Du ska inte behöva vara ensam i sorgen.